loading...

cafeseo

وظیفه ی اصلی سیم ها انتقال جریان الکتریکی به وسیله ی هادی است. سیم ها از دو قسمت مهم هادی وعایق تشکیل شده اند. هادی ها رسانایی بالایی داشته و جریان الکتریکی را از خود عبور میدهند و ازعایق نیز جهت جلوگ

sama بازدید : 28 چهارشنبه 26 شهریور 1399 نظرات (0)

وظیفه ی اصلی سیم ها انتقال جریان الکتریکی به وسیله ی هادی است. سیم ها از دو قسمت مهم هادی وعایق تشکیل شده اند. هادی ها رسانایی بالایی داشته و جریان الکتریکی را از خود عبور میدهند و ازعایق نیز جهت جلوگیری از نشت برق به اطراف و محافظت از هادی ها استفاده میشود.

دیگر قسمت های سیم: هادی(که عموما از جنس مس و آلومینیوم و یا مس قلع اندود هستند) ، عایق، روکش جدا کننده، زره فلزی، حفاظ، پوششش میانی و روکش نهایی هستند.

سیم ها به چند دسته تقسیم میشوند:

سیم مفتولی یا سیم تک لا (به نام سیم خشک نیز معروف است). از این سیم به دلیل انعطاف پذیری مناسب و خاصیت فرم دهی بالا معمولا در تابلو های برق استفاده میشود. ولتاژ نامی این سیم ها 450/750 ولت است و برای جریان های مختلف با سطح مقطع های 1.5 تا 240 میلی متر مربع ساخته شده اند.

سیم های افشان از تعداد زیادی سیم مسی به هم تنیده شده تشکیل شده است و بسیار نرم و انعطاف پذیر بوده و برای سیم کشی ساختمان ها مناسب هستند. ولتاژ نامی آنها 300/500 ولت است.

سیم های نیمه افشان بین سیم های افشان و مفتولی قرار دارند.از آنجاییکه تعداد رشته های این نوع سیم از سیم های افشان کمتر است پس انعطاف پذیری آنها نیز کمتری است. ولتاژ نامی این سیم ها 450/750 ولت است و کاربردشان مشابه سیم های مفتولی است.

سیم و کابل

فروش سیم و کابل

تولید کنندگان سیم و کابل اطلاعات لازم را در زمینه ی خرید و فروش سیم و کابل در اختیار خریداران قرار میدهند. فروش سیم ها و کابل ها هم توسط  تولیدکنندگان ایرانی وهم تولیدکنندگان خارجی انجام میگیرد.

عوامل موثر در انتخاب سیم و کابل

شرایط محیطی (میزان فشار و کشش وارد بر کابل، میزان دما و رطوبت محیط، اثرات خوردگی نصب کابل)، بار اتصال کوتاه لازم یا مجاز، شرایط مکانیکی ،افت ولتاژ مجاز، بار مورد نظر و ظرفیت مجاز کابل، ولتاژ اسمی، مشخصات فنی تعیین شده

سیم و کابل

خرید سیم و کابل

مواد لازم برای تولید سیم و کابل ها، فلزات رسانا مانند آلومینیوم، آهن و مس هستند که تحت تاثیر عوامل متفاوت قیمت آن ها در حال تغییر است. بالا رفتن قیمت این فلزات روی قیمت سیم و کابل تاثیر گذاشته و قیمت آنها را افزایش می دهد.

قیمت كابل ها با پوشش های مناسب، با توجه به شرايط محيطی همچون: هواي آزاد، زير خاك، حرارت و … تعیین می شوند که این شرایط محیطی در خرید سیم و کابل ها موثر هستند.

ویژگی ها ی لازم برای خرید سیم و کابل:

  • از مس خالص تهیه شده باشد.
  • سطحی شفاف و براق داشته باشد.
  • اکسید نشده باشد (رشته‌های مس سیاه نباشند).
  • قابل انعطاف باشد.
  • سطح بیرونی سیم و کابل باید صاف و فرورفتگی و برجستگی نداشته باشد.
  • عایق سیم هنگام جداسازی از هادی به راحتی جدا شود.

سیم و کابل

ارسال نظر برای این مطلب

کد امنیتی رفرش
اطلاعات کاربری
  • فراموشی رمز عبور؟